Styrkelyft‎ > ‎

Din första styrkelyftstävling

Har du tänkt börja tävla i styrkelyft? Isåfall har du kommit rätt. Här har vi samlat information om hur en tävling går till och vad man behöver veta innan och under tävlingen. Om du har några frågor om det som står här eller om något som inte står med så ta gärna kontakt med någon i klubben så hjälper vi dig reda ut alla funderingar du kan tänkas ha.

Innan tävling

Anmälan

För att få tävla behöver du först och främst prata med oss på klubben och skriva under ett avtal för tävlande så att tävlingsansvariga kan lösa din tävlingslicens. Tävlingsavtalet hittar du här: Tävlingsavtal. När en tävling börjar bli aktuell kommer anmälningsformulär upp i vår Facebookgrupp "STK:are" men det går även bra att prata med en styrkelyftare och be dem anmäla dig. När tävlingen börjar närma sig kommer startlistorna släppas, då är det bra att gå in och kolla dels vilken tid du behöver vara på plats för invägning och dels vilken grupp du ska lyfta i, så du vet vilken tid du ska börja lyfta.

Det finns ett antal viktklasser som lyftare delas in i för prisutdelning och rekord. När du anmäler dig till en tävling anger du vilken viktklass du tänkt tävla i och om det är ett mästerskap är det klassfast anmälan vilket innebär att du måste väga in i den viktklassen på tävlingsdagen för att få vara med. Ska du tävla på en serietävling spelar detta dock ingen roll utan du kan väga mer eller mindre utan att det är några problem. Stirra dig inte blind på viktklasser i början utan anmäl dig och fokusera på att vara så stark som möjligt på tävlingsdagen.

Ingångsvikter, ställningshöjder och domarsignaler

Innan tävlingen är det bra att förbereda sig så mycket som möjligt för att minska stress och nervositet under tävlingsdagen. Det är några saker du kommer behöva ange när du väger in dig på tävlingen som du med fördel kan ta reda på innan. Dels behöver du veta vilka vikter du har tänkt börja på i varje gren, detta kan du testa när du tränar under veckorna innan. Försök hitta en vikt som är lagom tung, vi brukar rekommendera att välja en vikt du klarar att lyfta vilken dag som helst, så att du kan lyfta ditt första lyft i lugn och ro och sedan höja vikterna när du fått ditt första lyft godkänt. Du har nämligen tre försök i varje gren så det första lyftet avgör inte slutresultatet.
   
Du kommer också behöva ange vilka ställningshöjder du vill ha i knäböj och bänkpress. Prova att träna på en av våra Eleiko-ställningar och en av våra ER-ställningar. De har ofta olika höjd för hålen och det kan vara bra att vänja sig vid båda märkena då du inte vet vad som kommer användas på tävlingen. Det kommer finnas en ställning att prova detta på på tävlingen också så att du vet precis vilka höjder som är aktuella den dagen.

Under själva lyften behöver du följa några domarsignaler som säger när du ska lyfta och när du ska lägga tillbaka stången efter ett fullföljt lyft. Det är starkt rekommenderat att du tränar lite med dessa domarsignaler inför tävlingen så du vet hur det kommer gå till och vänjer dig vid att lyfta på kommando. Det är bara att be någon styrkelyftare på klubben om hjälp med detta då alla som tävlat vet hur signalerna fungerar och så kan du öva några ettor medan en kompis ger dig domarsignaler. Om du är osäker kan du gärna fråga en av klubbens domare som alltid ställer upp på detta och vet hur det ska gå till. Här är en kort sammanfattning av hur varje gren går till, för en mer utförlig beskrivning om alla regler som gäller, se regelboken (Tävlingsregler).

Knäböj
  1. Lyftaren lyfter ut stången och ställer sig upprätt med raka ben och sträcker på sig. Titta gärna huvuddomaren i ögonen för att visa att du är redo. Domaren ger signalen "squat".
  2. Lyftaren utför knäböjen och står upprätt med raka ben igen och väntar på att domaren ska ge signalen "rack" innan lyftaren lägger tillbaka stången.
Bänkpress
  1. Lyftaren lyfter ut stången med eller utan hjälp och ligger med sträckta armar, rumpan och huvudet i bänken och hela fötterna i golvet. Domaren ger signalen "start".
  2. Lyftaren tar ned stången till bröstet och när den ligger still ger domaren signalen "press".
  3. Lyftaren pressar upp stången tills armarna är utsträckta och väntar på signalen "rack" för att sedan lägga tillbaka stången.
Marklyft
  1. Lyftaren går ut och lyfter stången tills benen är raka, höften är utlåst och axlarna är bakdragna (ej framför kroppen).
  2. Domaren ger signalen "down" och lyftaren lägger tillbaka stången på golvet utan att släppa greppet om stången.
Kläder och utrustning

Det finns en del regler kring vilka kläder och utrustning man får och måste ha på sig under tävling. Detta brukar vara något förvirrande så tvivla inte på att fråga oss om du undrar något. Se även till att dina kläder inte har någon reklam eller tillverkarloggor på sig om de inte finns med i IPF Approved List länkad nedan, som t.ex. strumpor från adidas. Det säkraste är att ha på sig strumpor utan loggor och klubbens t-shirt. På tävling ska du vara iklädd:
  • Tävlingsgodkänd trikå (t.ex. Titan, Eleiko, SBD, Inzer)
  • T-shirt med rund hals som täcker axlarna (STK t-shirt delas ut till alla tävlande)
  • Strumpor
  • Knästrumpor (i marklyft)
  • Sportskor för inomhusbruk (lyftarskor, kampsportskor eller marklyftstofflor är vanligast)
  • Underkläder (vanliga trosor och sport-BH för kvinnor och kalsonger utan långa ben för män rekommenderas då det finns lite regler kring detta. Se till att underkläderna är gjorda främst av bomull och inte stretch-material)
Du får även ha på dig stödjande utrustning, se dock till att den är tävlingsgodkänd och finns med på IPF:s approved list (IPF Approved List):
  • Handledslindor
  • Bälte
  • Knävärmare
För utrustat styrkelyft får du även bära ytterligare stödjande utrustning:
  • Knäböjsdräkt och knälindor
  • Bänkpresströja
  • Marklyftsdräkt / erector shirt
Tveka inte med att fråga oss styrkelyftare på klubben om det är något du glömt då det är lätt att missa något. Läs gärna i regelboken om du är osäker (Tävlingsregler)

Under tävling

Se till att komma till tävlingen i god tid så du slipper stressa och kan lokalisera dig i lugn och ro. Var är invägningen, omklädningsrum, toalett, uppvärmningsytan och tävlingspodiet?

Den tid du har att förhålla dig till är tiden för invägningens start för din grupp som kommuniceras ut när startlistorna släpps. Var på plats när invägningen börjar och anmäl dig till domarna som sköter invägningen det första du gör så de vet att du ska tävla, det är möjligt att missa tävlingen om du inte anmält dig i tid. Om du skulle bli sen så försök att få tag på någon du vet är på plats och be dem anmäla dig. Det kan vara en bra idé att byta nummer med några klubbkamrater innan så att ni kan få tag på varandra om det behövs.

Invägning

När invägningen startar samlas alla lyftare i gruppen utanför invägningsrummet och väntar på att bli uppropade. Se till att ha med giltig legitimation då det är ett krav för att domarna ska kunna registrera era vikter. Invägningen görs i underkläder med domare av samma kön som kontrollerar vågen. Du får även klä av dig mer om du vill för att pressa ned vikten lite ytterligare. Om du inte skulle klara att väga in i din viktklass på ett mästerskap kan du alltid gå ut och komma tillbaka senare så länge invägningen fortfarande är igång, den är alltid igång i 90 minuter.

Vid invägning behöver du också ange vilka vikter du tänkt börja på i samtliga delgrenar och vilka höjder du vill ha på ställningen i knäböj och bänkpress. Detta är som sagt bra att ha rett ut innan tävlingen, men ställningshöjderna bör du dubbelkolla på tävlingen då olika ställningar kan ha olika höjder för hålen. Gå till tävlingsytan innan invägningen och kolla vad det är för ställning som kommer användas under tävlingen. Du kan antingen prova vilka höjder som passar på ställningen som står på podiet eller kolla om det finns en ställning för just detta syfte som är likadan men står vid sidan av, det brukar alltid finnas en som är till för just detta.

Det du behöver uppge vid invägning är:
  • Legitimation
  • Ingångsvikter i samtliga grenar
  • Ställningshöjd i knäböj
  • Ställningshöjd och safety-rackens höjd i bänkpress
  • Avlyft i bänkpress eller ej
Tävlingsförfarandet

Om du ska tävla i styrkelyft kommer ni börja med knäböj, därefter bänkpress, och sist marklyft. Mellan varje gren är det en paus så att ni kan värma upp inför nästa gren, och om det är flera grupper som tävlar samtidigt så varvar grupperna. Grupp 1 kör alltså sin knäböj, sedan kör grupp 2 sin knäböj, därefter kör grupp 1 sin bänkpress. Då har du i grupp 1 tid att värma upp inför bänkpressen medan grupp 2 kör knäböj, och du som tävlar i grupp 2 värmer upp medan grupp 1 kör sitt. Tiden för när din grupp ska börja lyfta ska finnas i startlistorna. Varje lyftare har tre försök i varje delgren och det brukar ta ungefär en minut per lyft, så om ni vill räkna på ungefär hur lång tid en grupp tar kan ni räkna med ungefär 3 minuter per lyftare.

Tävlar du i bänkpress är det bara en gren och du värmer då upp inför tiden som din grupp ska börja lyfta.

Om ni är osäkra kring tider kan ni fråga om detta i sekretariatet som sitter vid tävlingspodiet.

När det är din tur att lyfta ropas ditt namn upp av speakern och du kan gå upp och påbörja lyftet. Efter slutfört lyft ger domarna sina bedömningar med vita lampor för godkänt och röda för underkänt. Du behöver minst två vita lampor för att lyftet ska bli godkänt, det gäller alltså att minst två av tre domare tycker att du utfört lyftet korrekt. När domarna gett sina bedömningar har du en minut på dig att anmäla nästa vikt i sekretariatet. Missar ni detta kommer vikten bara höjas med 2.5 kg automatiskt om ni klarat lyftet, eller stanna på samma vikt om ni misslyckats med försöket.


Detta är grunderna ni behöver veta för att tävla, om ni vill veta mer rekommenderar vi att ni tittar i regelboken för att få reda på allt i detalj (Tävlingsregler). Det är alltid upp till dig som lyftare att veta vad som gäller, men ta gärna hjälp av dina klubbkamrater. Vi brukar försöka se till att det finns folk på plats som kan hjälpa alla lyftare med coachning om det behövs, som att t.ex. lämna in nästa vikt till sekretariatet och hålla koll på när det är dags att börja lyfta, så att du som lyftare kan fokusera på dina lyft.

Ge järnet och lycka till!