Föreningen

Sundbybergs Tyngdlyftningsklubb är en ideell förening som grundades den 10 april 1931 och bedriver tävlingsverksamhet i tyngdlyftning och styrkelyft.

Hos oss är det ok att ta i så stängerna kroknar men vi är också en klubb där det är ok att var nybörjare. Alla tränar efter sina egna förutsättningar och det är definitivt viktigare hur man är än hur mycket man lyfter eller hur man ser ut. Vi är en ideell förening där alla hjälps åt att få den klubb vi vill ha.

Ett drogfritt gym

På STK är det definitivt inte OK att träna dopad, påtänd eller berusad. Gör du det kommer du omgående att stängas av från vidare träning. Den avgift du betalt kommer också att vara förverkad eftersom vi både här och i lokalen klart uttrycker vad som gäller.

Alla som tävlar för STK har skrivit under en ansvarsförbindelse där de utfäster sig att följa de regler kring droger och doping som Riksidrottsförbundet och Styrkelyftförbundet respektive Tyngdlyftningsförbundet står bakom. Alla medlemmar äre även förpliktigade att följa Sundbybergs Tyngdlyftningsklubbs stadgar i nedan dokument.

Sundbybergs Tyngdlyftningsklubbs stadgar.

Utrustning

Vi har gott om skivstänger och vikterna räcker garanterat till även när hela vårt styrkelyftlag tränar samtidigt. Vi har många av marknadens mest stabila ställningar, vi har styrkelyftstänger, stänger för olympisk lyftning, hantlar, kettlebells, många olika hissar, benpressar, latsmaskiner, vadmaskiner, pilatesbollar, cyklar, roddmaskin, en hyper-reverse osv, osv.

Vi har en funktionshindersanpassad lokal med bred inpasseringsdörr samt en hiss ned till gymmet om man inte kan gå i trappor. I anslutning till gymmet finns även funktionshindersanpassad toalett med bred dörr, stor yta och specialanpassad toalett.

Vill du hellre träna med kromade småhantlar och sitta i mjukt stoppade maskiner trivs du förmodligen bättre på något annat gym.

Klubbkultur

Vår motionärsverksamhet är mycket uppskattad och bitvis unik i Sundbyberg. Bland de som tränar hos oss, men inte tävlar för oss, finns elitidrottare i friidrott, simning och brottning. Den är unik också därför att vi tillåter barn och ungdomar i vår lokal, vilket ingen annan klubb och inget annat kommersiellt gym i Sundbyberg med omnejd gör. Dessa unga får nu träna under överinseende av erfarna vuxna och komma med i en gemenskap där de också fostras i traditionella idrottsliga värderingar, till exempel i;

• Gott kamratskap

• Sportsligt uppträdande

• Hänsyn till andra

• Respekt för individer och kollektiv