Styrkelyft

Det här är styrkelyft

Styrkelyft är en idrott där man tävlar i tre delgrenar: knäböj, bänkpress och marklyft. Lyftaren har tre försök på varje delgren. Missar lyftaren vid ett försök får denne prova igen på samma vikt eller höja. Varje lyft bedöms av tre domare. Varje domare godkänner eller underkänner lyftet, och det är majoriteten som avgör vad resultatet blir.

Första grenen inom styrkelyft är knäböj. Vid knäböj vilar en skivstång på en ställning i axelhöjd. Lyftaren lyfter av stången från ställningen med skuldrorna och håller också i stången. På domarens signal böjer lyftaren knäna och  sänker höften tills lårets övre muskelfäste är lägre än knäet, precis under parallellt. Därefter pressas stången till utgångsläget. På domarens signal läggs stången tillbaka.

I bänkpress skall lyftaren ligga på rygg på en plan bänk, fatta en skivstång över bröstet med båda händerna och föra den ner till bröstet för att där vänta på domarens signal, innan lyftaren får pressa upp den till utgångsläge. När armarna är fullt utsträckta placeras skivstången åter i ställningen. Utöver det får inte heller rumpan eller fötterna lyftas.

Vid marklyft ligger en skivstång på golvet. Denna lyfts med båda händerna framför kroppen tills lyftaren har raka ben och rygg. På domarens signal får stången sedan sänkas igen. Det finns två olika marklyftstilar: konventionell stil med smalt mellan fötterna, eller sumostil med brett mellan fötterna

Måste jag vara stor och stark för att börja med styrkelyft?

Vi tävlar både i åldersgrupper och viktklasser. Från det år en fyller 11 får en börja tävla. Fram till det år lyftaren fyller 19 år klassificeras en som ungdom, och därefter till året lyftaren fyller 23 år är denne junior. Mellan 24 års ålder till och med 39 års ålder klassificeras lyftaren som senior. Därefter finns det även fyra masterklasser; M1 (40-49 år), M2 (50-59 år), M3 (60-69 år) samt M4 (70+ år)

Detta gör att alla kan tävla på rättvisa villkor mot motståndare på rätt nivå. Det är heller aldrig för sent att börja. Det finns stora hälsovinster i att träna med vikter när man blir äldre.

Vad behöver jag skaffa för att börja träna styrkelyft?

Du behöver tillgång till ett gym, gärna ett med erfarna lyftare som kan hjälpa dig praktiskt och tekniskt. Därefter behöver du egentligen bara vanliga träningskläder.  Skor och bälten finns att låna på klubben i viss mån.

Är styrkelyft farligt?

Det kan se läskigt ut när man ser duktiga lyftare hantera jättetunga vikter, men faktum är att vi har väldigt lite skador jämfört med många andra sporter såsom fotboll, ridsport eller innebandy (Visste du att fotboll har 1500 gånger högre skaderisk än styrketräning?). Det en ska tänka på är att alltid träna säkert, det vill säga med kompisar som kan hjälpa till och passa när en tränar.

Det finns en utbredd missuppfattning att det skulle vara farligt för barn att styrketräna, till exempel att man stannar i växten om man börjar träna för tidigt med vikter, men studier visar tydligt att styrketräning är bra även för yngre. Riksidrottsförbundet har sammanställt en rapport om styrketräning för barn som du kan läsa här och en lite lättare artikel hittar du här International Powerlifting Federation har gjort en film som beskriver tjusningen med styrkelyft som idrott och tävlingsform.

Hur kommer jag igång?

STK har tävlingsverksamhet i både styrkelyft och enbart bänkpress. Vi har många tävlande, allt från ungdomar till veteraner och några av dessa är till och med i landslaget och tävlar internationellt. Styrkelyftarna tränar de flesta dagarna i veckan mellan ca kl 17-22. Har du intresse av att börja med styrkelyft kan ni kontakta oss på vår mail stk1931@gmail.com för att provträna ett pass.

Om det därefter finns intresse för att fortsätta och bli medlem kan vi hjälpa till med teknik och träningstips. Dessutom övrigt stöd och kunskap som vi har. Meddela gärna innan ni tänker komma.

Tävlingsintresserad?

STK letar hela tiden efter nya intresserade som vill vara med och lyfta STK till nya höjder på tävlingspodiet. Men på STK har vi även krav på de tävlande. Läs mer om vad som gäller här.