Styrkelyft

STK har tävlingsverksamhet i både styrkelyft och enbart bänkpress. Vi har många tävlande, allt från ungdomar till veteraner och några av dessa är till och med i landslaget. Styrkelyftarna tränar de flesta dagarna i veckan 18-21. Har ni intresse av att börja med styrkelyft kan ni kontakta oss för att provträna ett pass.
Om det därefter finns intresse för att fortsätta och bli medlem kan vi hjälpa till med teknik och träningsupplägg. Dessutom övrigt stöd och kunskap som vi har. Meddela gärna innan ni tänker komma.
 
Det här är styrkelyft 
Styrkelyft är en idrott där man tävlar i tre delgrenar: knäböj, bänkpress och marklyft. Man har tre försök på varje delgren. Missar man lyftet får man prova igen på samma vikt eller höja. Varje lyft bedöms av tre domare. Varje domare godkänner eller underkänner lyftet, och det är majoriteten som avgör vad resultatet blir. 

Vid knäböj vilar en skivstång på en ställning i axelhöjd. Lyftaren lyfter av stången från ställningen med skuldrorna och håller också i stången. På domarens signal böjer man knäna och höften tills lårets övre muskelfäste är lägre än knäet. Därefter pressas stången till utgångsläget. På domarens signal läggs stången tillbaka. 

I bänkpress skall lyftaren ligga på rygg på en plan bänk, fatta en skivstång över bröstet med båda händerna och föra den ner till bröstet för att där vänta på domarens signal, innan lyftaren får pressa upp den till utgångsläge. När armarna är fullt utsträckta placeras skivstången åter i ställningen. Utöver det får inte heller rumpan lyftas eller fötterna flyttas.

Vid marklyft ligger en skivstång på golvet. Denna lyfts med båda händerna framför kroppen tills lyftaren har raka ben och rygg. På domarens signal får stången sedan sänkas igen. Det finns två olika marklyftstilar: smalt eller sumostil. 

Måste jag vara stor och stark för att börja med styrkelyft?
Vi tävlar både i åldersgrupper och viktklasser. Från det år man fyller 14 får man börja tävla. Fram till det år man fyller 19 är man ungdom, och därefter till året man fyller 23 är man junior. Damer har sju viktklasser från upp till 49 kg och till över 84 kg. Herrar tävlar i åtta klasser från minus 59 kg till +120. Detta gör att alla kan tävla på rättvisa villkor mot motståndare på rätt nivå. Det är heller aldrig för sent att börja. Master tre heter gruppen som är över 60 och tävlar. Det finns stora hälsovinster i att träna med vikter när man blir äldre. Vad behöver jag skaffa för att börja? Du behöver tillgång till ett gym, gärna ett med erfarna lyftare som kan hjälpa dig praktiskt och tekniskt. Därefter behöver du egentligen bara vanliga träningskläder. 

Är styrkelyft farligt? 
Det kan se läskigt ut när man ser duktiga lyftare hantera jättehöga vikter, men faktum är att vi har ganska lite skador jämfört med många andra sporter såsom ridsport eller innebandy. Det man ska tänka på är att alltid träna säkert, det vill säga med kompisar som kan hjälpa och passa när man tränar. 

Det är en utbredd missuppfattning att det skulle vara farligt för barn att styrketräna, till exempel att man stannar i växten om man börjar träna för tidigt med vikter, men studier visar tydligt att styrketräning är bra även för yngre. Riksidrottsförbundet har sammanställt en rapport om styrketräning för barn som du kan läsa här och en lite lättare artikel hittar du här International Powerlifting Federation har gjort en film som beskriver tjusningen med styrkelyft som idrott och tävlingsform.


Tävlingsintresserad?
STK letar hela tiden efter nya intresserade som vill vara med och lyfta STK till nya höjder på tävlingspodiet. Men på STK har vi även krav på de tävlande. Läs mer om vad som gäller här.