EM i Styrkelyft 2019 i Pilsen, Tjeckien

Publiceringsdatum: Jun 11, 2019 12:4:57 PM

Mellan den 28:e april och 4:e maj hölls europamästerskapen i styrkelyft i Pilsen, Tjeckien och i vanlig ordning fanns ett gäng guldklädda på plats för att representera Sverige. Det skulle till och med kunna liknas vid ett klubbmästerskap med så många STK:are i landslaget på en och samma tävling! Vi skulle även få se riktigt fin lyftning med flera spräckta 300-gränser, världsrekord och pallplatser från gänget från Sundbyberg.

Alexander passade på att slå ett nytt världsrekord i bänkpress med sina 246 kg. Jack drog till med personbästa i samtliga grenar: hela 30 kg i knäböj, 15 kg i bänkpress och 15 kg i marklyft. Även Erik toppade formen ordentligt med 15 nya kilon i både knäböj och marklyft. Sandrine fixade även hon nytt rekord med 2.5 kg i bänkpressen. Frida hämtade också hem nya vikter med ett personbästa på 5 kg i knäböj. Matilda som lyckades slå ett nytt världsrekord i bänkpress gjorde även hon det med ett nytt personbästa på 0.5 kg.

Det är riktigt kul att se så många STK:are i landslaget, speciellt när samtliga gör bra ifrån sig!