Tyngdlyftning lag-SM 2015

STKs herrseniorer genomförde serietävlingarna bra och jämnt vilket gjorde att vi slutade på tredjeplats i elitserien och kvalificerade oss till lag-sm som avgjordes i Örebro lördagen den 25 april. Det var första gången på flera decennier som STKs herrlag har varit med på lag-sm, fantastiskt!

Laget bestod av Douglas, Patrick, Patrik, Max, Daniel och Marcus. Thomas och Fredrik Beijer coachade och Emma Engdahl (Väsby) dömde för oss.

Planen var att att sätta så många lyft som möjligt för att samla poäng. Max hade haft krånglande lats men gjorde 93/113 med mersmak. Patrik startade lungt och gjorde 113/119. Marcus gjorde som vanligt snygga lyft och fick med sig 86/104. Daniel gjorde sin första tävling och trots tävlingsovana fick han med sig fina 105/130 och gjorde därmed kvalgränsen till SM, grattis Daniel! Patrick gjorde även han en kanontävling med pers i både ryck och stöt 104/135. Patrick gjorde även ett bra försök på 140 kg i stöt men överstöten blev lite tung. Douglas slarvade lite i rycket men fick med sig 113 i ryck efter en sannolik räddning. Douglas gjorde även ett bra försök på 140 kg men det var lite för tungt. Thomas och Beijer gjorde en kanoninsats som matchare!

Laget kämpade bra och gjorde 1628 poäng men tyvärr räckte det inte hela vägen och vi slutade på en 4:e plats. I övrigt var det en riktigt spännande final där Mosseberg och Stockholms AK slogs om första platsen. Till sista drog SAK det längsta strået och tog hem guldet, grattis!

Poäng och lyft: STK TL 2015 Lag-SM