Tyngdlyftning serie 4 2016

Lördagens den 23 april tävlade STKs herrelitserielag mot Stockholms AK och Mossebergs AK på Crossfit Backaplan.

Vi åkte ner på fredag kväll och fick en kort men god natts sömn. Fredrik Eriksson visade järnvilja och genomled ett besök på en hamburgerrestaurang och hotellfrukost utan att äta ordentligt för att väga in i klass -85.

Laget bestod av Marcus, Alfons, William, Fredrik, Tom och Patrik. Jocke matchade ypperligt och skötte kameran. Tävlingen var enligt World Cup-modell och i första gruppen gick Patrik och Marcus. Patrik saknade den annars så överflödiga dragstyrkan vilket gjorde att han endast fick med sig 107 kg i ryck och 120 kg i stöt. Marcus lyfte desto finare och var nära på att sätta 115 kg i stöt men det var en hårsmån från att åka upp från sittet. Marcus fick med sig 89 kr i ryck och 111 kg i stöt.

I andra gruppen gick Alfon och William som båda visade på fantastisk lyftning och det vara bara lite ovana som hindrade grabbarna från att få full utdelning. Alfons fick med sig 94 kg i ryck och grymma 120 kg i stöt (pers med 5 kg!). William fick även han med sig 94 kg i ryck och 124 kg i stöt. 128 kg sitter nästa gång!

I sista gruppen gick Tom och Fredrik. Tom gjorde 81 kg i ryck och 100 kg i stöt med mer smak! Fredrik vägde in i klass -85 och hade en målsättning att göra 245 kg totalt för att kvala. Fredrik satte 110 kg i ryck och var nära på 115 kg. Vändningarna så lätta ut och fredrik satte grymma 140 kg i stöt och var nära på 145 kg. SM nästa!

Bra jobbat hela laget som åkte ner och tävlade. Det är riktigt värdefullt att få tävla i nya lokalen under ny förutsättningar för att utvecklas som lyftare. Öva på att kunna lyfta lika avslappnat som vi gör på STK. Tack Jocke för bra matchning!

Söndagen den 24 april tävlar våra fantastiska damer och vår lika fantastiska Dennis i Upplands Väsby.

Dennis började och gjorde en grymtävling och en fantastisk serien som resulterade i 68 kg i ryck och 82 kg i stöt, snyggt!

I nästa grupp startade våra damer Emma, Heba och Fanny. Emma började och gjorde en grym tävling med alla klarade lyft. Emma fick med sig 37 kg i ryck och 47 kg i stöt, snyggt! Nästa lyftare ut var Heba som var lika snabb som vanligt och fick med sig fina 50 kg i ryck men tyvärr bara 62 kg i stöt. Får Heba in en lite följsamare teknik finns det hur mycket som helst att hämta, riktigt kul att se! Fanny gick in sist och gjorde fina 66 kg i ryck och 87 kg i stöt! Fanny styrkevände också upp 90 kg men kom fel i överstötet, nästa gång sitter den! Grymt jobbat!

Thomas, Sofia och Patrik dömde på lördagen och Max, Fredrik och Patrik matchade. Fanny, Emma och Dennis gjorde en strålande insats som klovare. Snyggt jobbat!

Tävlande och lagpoäng serie 4